måndag 17 september 2012

Jag lever ...

...tog bara en liten paus.

 


Saffranspannkaka med slambärssylt & Fransk Chokladtårta


Den godaste sötsaken jag åt av alla sommarens bakverk var en fransk chokladtårta på Café gula huset på Gotland. Självklart har jag bara en tråkig bild på den vilket kan förklara att jag hade fullt upp med att njuta =). Det finns inget bättre ställe att gå på inne i Visby, jag lovar. Ett pyttehus med pytteliten innergård. Den goa gubben som ägde stället hade krulligt hår runda glasögon och världens största smile. Han sjöng och visslade sommar mest hela tiden. Det fanns ingen disk med inplastade kakor. Nej här gick man in i ett gammalt inrett finrum. De få men goda kakorna stod på en vacker gammal möbel. Inte så särskilt perfekt utan mer slafsigt fint. Precis som själva upplägget (se bilden ovan). Jag diggade den goda "bakarens" stil och musik. Toaletten fick man ta hans privata där både tandborste och annat kul stod framme så där kul och lustigt. SMAKEN var inte dålig. Chokladtårtan var utan mjöl såklart och höll ihop så lite den bara kunde för att sedan bara smälta i munnen. Tror han hade smaksatt tårtbiten med lite Whisky oxå. Dessutom gav han mig gärna tips på hur man fick den så god. "Rör gulorna och vitorna för sig". Jag kände mig rik som fick avnjuta några minuter på denna härliga plats.

Tack du krulliga, goa gubbe!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar