måndag 23 april 2012

Mazarin - en klassiker

Mazariner är omtyckta trots att de är gamla vanliga kakor. Jag passade på att baka dessa då vi skulle hälsa på en äldre släkting. För denne var det precis som jag anade, en välbekant kaka som trots sin "vanlighet" uppskattades. Inte så konstigt kanske. För de hemmagjorda är ju alltid mycket godare än de köpta.  



Receptet är taget ur Icas: "Sju sorters kakor". 
Mazariner

Deg:
3 dl vetemjöl
0,5 tsk bakpulver
100 g margarin eller smör
knappt 0,5 dl socker
0,5 ägg

Fyllning:
2,5 dl (150 g) sötmandel
75 g margarin eller smör
3 ägg
1,5 dl socker

Garnering:
2 dl florsocker + lite vatten

Arbeta ihop mjölet, bakpulvret, matfettet, sockret och ägget till en mördeg. Använd gärna matberedare! Låt stå kallt några timmar. Smörj dina formar.
Fyllning: skålla, skala och mal mandeln. Smält matfettet och låt svalna. Vispa äggen pösiga med sockret. Blanda ner mandel och matfett.
Rulla ca 20 bollar av degen. Tryck ut degbollarna och klä formarna med dem.
Fördela fyllningen i formarna.
Grädda mitt i ugnen i ca 15 minuter, 200 grader.
Låt kakorna svalna något. Stjälp upp dem. Gör glasyr av florsocker och vatten och bred över (jag använde en gaffel).

Lycka till! 

2 kommentarer:

  1. Tack för ett bra recept. ska köpa mig en mandelkvarn sen ställa mig vid spisen! puss

    SvaraRadera