måndag 13 februari 2012

Prinsesstårta!

Alla hjärtans dag är ett perfekt tillfälle att göra tårta till.  Själv har jag planerat att baka en hjärtformad rosa tårta (om jag hinner). Det tar tid att göra tårta, speciellt Prinsesstårta, det är flera moment som behöver planeras och ordnas. MEN det är inte tråkigt för det, tvärtom. 

Här gjorde jag min första Prinsesstårta 

Här penslade jag tårtan med lite vatten för att kunna få bort skrynklor =)

Hade kvar sockerpasta från halloween så tårtan fick bli svart., men den blev rätt snygg ändå. Fick klippa lite och trixa för att massan skulle räcka till hela tårtan =). 

Jag kokade en vanlijkräm till ena lagret och hade sockrat hallonmos till det andra
sen massor med grädde såklart. 


Marsipan eller den sockerpasta som du lägger på tårtan kan lätt bli veckig därför  gick jag in på två av mina favorit tårtbloggar för att hämta inspiration och tips. Bland annat hittade jag dessa två filmer som jag tyckte var bra (dock är det inte prinsesstårta utan annan vanlig tårta hon lägger ihop).





Kolla gärna in mina två favorit-tårtbloggar oxå:


HA EN GLAD ALLA HJÄRTANS DAG! 


4 kommentarer:

  1. hej hej fina emmelie! ville bara säga att jag tycker om dig! må väl. kram!

    SvaraRadera
  2. Fin tårta, annorlunda med svart men fint! Ring mig. puss

    SvaraRadera
  3. ett tips när du lägger över marsipanen forma marsipanen då med händerna så den kommer så nära själva sockerkastårtan. så blir det inte några skrynklor man får trycka en hel del med händerna. sen tar du en kniv och skär ut tårtan från marsipanen så nära du kan. kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, toppen! Det var så jag försökte göra, dock hade jag för lite marsipan så det blev skrynklor. HIHI

      Radera