måndag 27 februari 2012

Amerikanska pannkakor

Ät pannkakor!!! Min kära make och jag har ikväll pratat engelska och käkat Leilas amerikanska pannkakor för vi har  bokat resa till NYC!!!!! Jiippie!

Det går snabbare att tillaga än vanliga pannkakor.  


Här får ni det bästa receptet på tjocka pannkakor: 
ca 8 st
3 ½ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
2 msk strösocker
½ tsk salt
2 msk smör
2 ½ dl mjölk (helst fetthalt 3%)
1 ägg

smör till stekning (allra helst riktigt smör)
valfri sylt eller bär till servering
ev lönnsirap (vanlig är också gott), lättvispad grädde eller vaniljglass


Såhär gör duBlanda ihop de torra ingredienserna i en bunke. Smält smöret i en gryta och ta sedan bort grytan från spisen. Vispa ner mjölken och ägget. Blanda ner vätskan i de torra ingredienserna och rör till en jämn, tjock smet. Grädda pannkakorna i smör i en stekpanna. De ska bli fint gyllene på båda sidorna. Servera de nygräddade pannkakorna med sylt och de tillbehör du vill ha (tog lite matigare tillbehör, keso med lite purjolök, fetaost och cocktailtomater). Om du inte ska äta pannkakorna på en gång är det bra att lägga dem på ett galler.


Galet snygg livsnjutare - min Fredrik
Nu ska jag få spö av min man i schack!
Hörs!



/ Emmelie

1 kommentar: