måndag 5 mars 2012

Nattjästa frukostbullar

Vem vill inte ha nybakat bröd på morgonen?
Och vem vill inte att bröd ska vara enkelt att göra?

..vet inte....

...men jag vet att detta är det bästa nattjästa brödet jag än så länge vet om. Det går enkelt att göra, smakar gott och är nybakat på morgonen. Dessutom tar det inte lång tid i ugnen.

"Ett nattjäst bröd som inte blir torrt & kompakt utan har allt; smak, yta, seghet och en massa kärlek"

Jag plattar bara ut degen, viker den och skär ut så stora bullar jag vill ha.

Ett recept värt att testa!

Nattjästa frukostbullar
På kvällen

4 dl vatten (35 grader)
12 g jäst (1/4 paket)
1,5 tsk salt
1 msk honung
3 dl rågmjöl
4-5 dl vetemjöl
0,5 dl pumpakärnor eller solrosfrön   

Mät upp vatten i en bunke och lös upp jästen.Tillsätt salt, honung, rågmjöl och en del av vetemjölet och arbeta in.Tillsätt sedan resten av vetemjölet. Degen skall vara något lösare än vanlig bröddeg då den är färdigknådad. Täck bunken med gladpack och ställ in i kylen över natten.
På morgonen
Sätt ugnen på 250 grader och placera en tom plåt mitt i ugnen. Placera ett bakplåtspapper på en annan plåt. Täck ett bakbord med mjöl, och tippa ut degen på bordet. Platta ut degen med händerna till en längd som ska vara ca 35 cm lång och 10 cm bred.Vik sedan degen på bredden som ska bli 5 cm bred och 35 cm lång. Skär i 8 delar och placera ut på bakplåtspappret. Pensla bröden med ljummet vatten och strö över pumpakärnor. Då ugnen är varm ta ut plåten och dra över bakplåtspappret med bröden till den varma plåten. Placera mitt i ugnen och kasta in 0,5 dl vatten i botten av ugnen. Grädda i ca 15 minuter och låt sedan bullarna svalna under bakduk på galler.
God morgon!
/ Emmelie

1 kommentar:

  1. De där ska jag faktiskt prova! Hör av mig hur det går för mig men jag antar att de inte kommer bli lik fina som dina :)) puss

    SvaraRadera